Ratele la creditele contractate până în data de 30 martie 2020 pot fi amânate şi anul acesta. Ce recomandă specialiştii

0

Guvernul a decis emiterea a două ordonanţe în 2020 (OUG nr.37 şi OUG nr.227), prin care să poată fi amânate ratele datorate băncilor şi IFN-urilor de consumatorii afectaţi prin diminuarea veniturilor.

Aproximativ 560.000 de debitori au beneficiat până acum de moratorii legislative şi private, adică 14,7% din totalul creditelor acordate de sectorul bancar.

Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) recomandă ca decizia amânării ratelor să fie luată după o informare riguroasă.

Cei care s-au împrumutat trebuie să ştie că ratele din perioada de amânare nu se şterg şi nici măcar nu sunt „îngheţate”, ci vor fi adăugate la efortul de plată după expirarea acestei perioade de amânare. Potrivit calculelor comparatorului bancar FinZoom.ro, ratele pentru creditele ipotecare vor fi cu până la 13 procente mai mari, iar cele pentru creditele de nevoi personale vor creşte cu aproximativ 6%.

Consumatorul care solicită amânarea ratelor trebuie să îndeplinească o serie de condiţii: să nu aibă restanţe la plata creditului; să depună o cerere la bancă până pe data de 15 martie 2021; să facă dovada diminuării veniturilor ca urmare a pandemiei şi, foarte important, amânarea ratelor să nu depăşească 9 luni cumulate în anii 2020 şi 2021. Cu alte cuvinte, dacă a beneficiat deja de o amânare a ratelor pentru 9 luni în 2020, consumatorul nu mai poate solicita încă o amânare.

Dacă problemele financiare ale unor consumatori persistă chiar şi după o amânare de 9 luni a plăţii ratelor ori consumatorul realizează că îi va fi imposibil să plătească noile rate chiar în timpul perioadei de amânare, acestora li se recomandă să se adreseze imediat CSALB pentru a solicita o negociere cu banca pe alte aspecte ale contractului (dobânzi, comisioane, sold, monedă etc.), astfel încât să evite intrarea în incapacitate de plată şi consecinţele penalizatoare impuse de instituţia de credit.

Amânarea ratelor reprezintă o rezolvare parţială a problemelor financiare, în timp ce negocierea cu banca/ IFN-ul în cadrul CSALB oferă o soluţie personalizată care poate avea efect pozitiv pe toată durata creditului sau pentru toată valoarea împrumutului.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here