Atunci când farurile nu mai funcționează corect din cauza balastului care s-a deteriorat, vizibilitatea în trafic este mult diminuată, iar o vizibilitate redusă înseamnă mai puțină siguranță la volan. Dacă nu beneficiați de suficientă vizibilitate atunci când conduceți mai ales pe timp de noapte sau în condiții meteorologice nefavorabile, poate fi dificil să distingeți pietonii, celelalte mașini și eventualele obstacole. De asemenea, mașina pe care o conduceți este mai puțin vizibilă pentru ceilalți șoferi și pietoni, ceea ce crește riscul unor accidente. Pe lângă toate aceste considerente de siguranță, există și anumite implicații legale asociate cu șofatul unei mașini care nu dispune de faruri adecvate. Există reglementări care impun tuturor vehiculelor să fie echipate cu faruri complet funcționale pentru a conduce în condiții de vizibilitate redusă sau vreme nefavorabilă. Prin urmare, un balast defect care afectează performanța farurilor vă poate pune viața în pericol, dar vă poate aduce și amenzi. Dacă depistați anumite probleme care indică faptul că balastul s-a stricat, este esențial să le rezolvați imediat.
Cum vă puteți da seama dacă balastul s-a defectat?
Dacă farurile sunt slabe sau pâlpâie, este posibil ca balastul să fie cauza acestor probleme de iluminare. Când inspectați mașina pentru a depista eventualele probleme ale sistemului de iluminare, urmele de arsuri, caracasa umflată sau scurgerile de ulei vă pot indica faptul că balastul s-a defectat. Dacă nu sunteți sigur că balastul s-a deteriorat, puteți utiliza un nou bec pentru a vă da seama cu precizie dacă balastul funcționează corect sau nu. Trebuie doar să scoateți becul vechi și să îl înlocuiți cu altul nou. Dacă becul nou nu se aprinde, atunci este posibil ca balastul să fie defect. De asemenea, puteți încerca să utilizați un multimetru pentru a măsura rezistența generată pe circuit. Un multimetru este un dispozitiv simplu care măsoară curentul electric, tensiunea și rezistența pe mai multe intervale de valori. Pentru a stabili dacă balastul mai funcționează sau nu, conectați o sondă a multimetrului la firul sub tensiune al balastului și cealaltă sondă la firul neutru. Dacă balastul funcționează, atunci acul de pe multimetrul analogic se va deplasa spre dreapta. În caz contrar, acul nu se va mișca deloc. Dacă utilizați un multimetru digital, trebuie să citiți cifrele afișate pe ecran. Dacă dispozitivul indică 1, asta înseamnă că balastul nu mai funcționează. Orice altă valoare vă arată că balastul încă funcționează, deoarece multimetrul a detectat o anumită rezistență. Dacă balastul nu mai funcționează, este necesară înlocuirea lui. În magazinul online Siriusmag aveți la dispoziție o gamă extinsă de balast xenon și de module faruri la prețuri avantajoase și cu livrare rapidă.
Din ce cauză se deteriorează balastul?
În cele mai multe cazuri, balastul se defectează din cauza unor factori ai mediului înconjurător. Căldura și frigul, de exemplu, au o mare influență asupra balastului. Când este prea cald sau prea frig, balastul se poate arde sau nu poate porni farurile. Condensul împreună cu căldura afectează și mai mult balastul, provocând coroziunea acestuia. Din acest motiv, este recomandat să îndepărtați și să curățați frecvent toate componentele balastului și tabloul electric. Cel mai recomandat este să optați pentru serviciile unui mecanic auto sau pentru serviciile unui electrician care pot verifica în mod regulat întregul sistem electric al mașinii și pot curăța tot ansamblul balastului, prevenind astfel deteriorarea sa, precum și funcționarea necorespunzătoare a farurilor.