Piaţa de factoring, nivel impresionant în 2019. Cum pot ajuta companiile din domeniu businessurile aflate în criză

0
Sursa foto: dreamstime

Piața de factoring se menține la aproximativ același nivel ca anul precedent, înregistrând o ușoară scădere. Avand în vedere contextul economic, rezultatul de stabilizare la un nivel de 5 miliarde de euro în 2019 poate fi considerat unul pozitiv, peste aștepările jucătorilor din piață. Datele reies din studiul de piață anual realizat de către Asociația Română de Factoring (ARF).

Din punct de vedere al nivelului de afaceri al companiilor care au accesat finanțări prin factoring în 2019, cea mai mare pondere o au cele cu cifra de afaceri cuprinsa între 5 și 50 de milioane de euro (43%). Companiile cu cifra de afaceri de peste 50 de milioane de euro au reprezentat 35% din piață, în timp ce companiile cu un nivel al afacerilor sub 5 milioane de euro au rulat restul de 22% din volumul creantelor cesionate in factoring.

“După ce în ultimii ani am înregistrat constant creșteri de două cifre ale pieței de factoring, anul trecut piața și-a dovedit maturitatea, reușind să atingă un nivel similar cu anul 2018, în condițiile unui început de an mai dificil. Evolutța anului 2019 ar fi fost probabil mai convingătoare dacă nu ar fi fost afectată de factori externi, cum a fost cazul Ordonanței 114, adoptată la sfârșitul anului 2018. În plus, întrucât analiza rezultatelor pieței se realizează în euro, un impact suplimentar al cifrelor raportate a fost dat și de devalorizarea leului în raport cu cele mai importante valute, în special euro. În același timp, trebuie să subliniem aspectele pozitive ale evoluției pieței. Dintre acestea, unul din elementele de bază ale ofertei de factoring, cu impact puternic în piață în ultimii ani, factoring-ului revers, a înregistrat o creștere de 7%, atingând aproape 1,4 miliarde de euro. Factoringul revers s-a dezvoltat puternic în ultmii ani, fiind foarte bine primit de piață, și asta pentru că are o trasatură specială, în sensul că este propus furnizorilor de servicii și produse direct de către beneficiarul acestora, împreună cu instituția finanțatoare”, declară Bogdan Roșu, președinte ARF.

Anul trecut, factorigul intern s-a situat la nivelul de aproximativ 3,9 miliarde de euro, la același nivel ca în 2018. O creștere consistentă s-a înregistrat la nivelul factoringului extern, pe zona de import, unde procentual s-a înregistrat o creștere de 38%, în cifre absolute, nivelul operațiunilor trecând de 129 milioane de euro. 

Din punct de vedere al principalelor sectoare de activitate, în care activează companiile care accesează finanțări prin factoring, sectorul FMCG rămâne și în 2019 pe locul 1, cu un volum de 987 milioane de euro, la același nivel ca și în 2018. Pe locul 2 se află sectorul „Metale, Chimicale, Apă, Reciclare”, cu 905 milioane de euro creanțe gestionate prin factoring. Pe al treilea loc din punct de vedere ale volumelor, se situează domeniul intitulat generic „Autovehicule, Utilaje, Echipamente”, cu operațiuni de 629 milioane  de euro, in crestere cu 20% fata de anul 2018. O radiografie la nivel de produse ne arata ca factoringul domestic este dominat de sectorul FMCG si „Electronice si IT&C” (21%, respectiv 15% din totalul acestor tranzacții), în timp ce în cadrul tranzacțiilor internaționale, „Metale, Chimicale, Apă, Reciclare” contribuie cu peste 53%.

ARF, mesaj de prudență

“Pe un scenariu în care mediile politic și economic se află într-o etapă de instabilitate prelungită, mediul privat ar putea fi impactat, poate mai mult ca în alți ani. Tendința de depreciere continuă a leului, criza resurselor umane, lipsa investițiilor majore ale statului și costurile excesive pentru menținerea unui aparat administrativ inflatat sunt doar câteva din premisele suplimentare care vor afecta consistent creșterea economică și în acest an și implicit piața de factoring. În plan extern, efectele globale ale reducerii producției industriale în China și alte zone afectate de noul Coronavirus, precum și o potențială recesiune pe piețele principale ale exportatorilor români, vor corecta cu siguranță estimarile. Ca de fiecare dată ARF transmite un mesaj către companiile din mediul privat să abordeze cu precauție relațiile comerciale cu clienții și furnizorii și să își asigure sursele de finanțare din timp și implicit conitnuitatea afacerii. Este foarte important pentru fiecare companie să își facă din timp analize și proiecții interne de business și să gestioneze cu prudență portofoliul de clienți, astfel încât fluctuațiile cererii să nu le afecteze major activitatea. O parte dintre probleme vor pleca și de la gestionarea disponibilitatilor de numerar, multe dintre companii putând intra în blocaje chiar dacă activează într-un context favorabil al pieței, la un anumit moment. Un sprijin consistent în acest sens poate veni din zona instituțiilor care oferă soluții de factoring, fie că vorbim despre bănci sau IFN-uri”, mai explică Bogdan Roșu.

Citeşte şi: Cercetătorii au tras primele concluzii: Vezi cum arată răspândirea COVID-19 în România

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here