Călătoria cu trenul va costa mai mult pentru cei care vor să fie siguri că găsesc locuri în compartimente. „CFR Călători” vrea să scumpească rezervările pentru locuri, inclusiv în cușete și vagoane de dormit. Compania are nevoie de mai mulți bani și în contextul în care așteaptă încă de la stat peste 20 de milioane de euro promiși de la buget și vrea să cumpere trenuri noi.
Prețul biletelor de tren rămâne neschimbat, cel puțin pentru moment. Dar se scumpesc locurile rezervate în compartimente.
„CFR Călători” a stabilit noile tarife și urmează să fie aprobate de Ministerul Transporturilor.
„Am luat decizia de a indexa aceste tarife de la 3 lei și 90 de bani la 5 lei deci o creștere cu un leu și zece bani pentru fiecare tichet rezervat. Tarifele se ajustează în funcție de rata inflației”, a declarat Valentin Dorobanţu, directorul general al CFR Călători.
Se scumpește și suplimentul de pat în vagoanele de dormit sau la cușetă: între 3 și 7 lei. Compania anulează și reducerea de 5% pentru achiziția biletelor pe Internet.
Compania are nevoie de mai mulți bani și pentru că vrea să cumpere trenuri noi. Pe de altă parte, are de încasat aproximativ 100 de milioane de lei de la stat pentru servicii de transport deja prestate.
Ultima achiziție de trenuri noi a fost în 2003. Recent Autoritatea de Reformă Feroviară a deschis o licitație pentru achiziția de material rulant, cu fonduri europene. Dar procedura s-a blocat din cauza contestațiilor.
Precedenta majorare a tarifelor CFR Călători a fost în 2013.
Mai putine trenuri
Și, la un an distanță, lucrurile nu par a se fi schimbat prea mult. Iar realitatea din teren este dovedită chiar de cifrele din raportul de activitate al companiei naționale de căi ferate pe 2018. Potrivit acestuia, anul trecut, pe întreaga rețea feroviară din România au circulat zilnic în medie 1.366 trenuri ale CFR Călători, cu 4,3% mai puține față de anul 2017, când au fost 1.426.
„Acest fapt a fost determinat de măsurile adoptate în luna martie 2018, de anulare sau de limitare a circulației unui număr de aproximativ 100 de trenuri. Astfel, valoarea inițială planificată pentru mersul de tren 2017/2018 de aprox. 53,1 mil. tren-km a fost diminuată cu aprox 6%, în corelare cu reducerea corespunzătoare, la acea dată, a compensației asigurate de la bugetul de stat, ca plată a serviciilor publice. Măsurile au fost impuse și în contextul diminuării parcului de material rulant”, se arată în Raportul de activitate pe 2018 al CFR Călători.
Parcul activ de vagoane a fost redus de la 846 la 797 (2018 comparativ cu 2017). Asta în condițiile în care au fost reparate 339 de vagoane și doar 24 au fost modernizate. De altfel, fostul ministru al Transporturilor Lucian Șova atrăgea atenția anul trecut asupra situației grave în care este compania din cauza lipsei vagoanelor. El spunea atunci că CFR Călători ar trebui să aibă în circulație 1.200 de vagoane.
„Nu este drept ca o țară întreagă să-i critice pe ceferiști pentru starea infrastructurii feroviare din România”, spunea Lucian Șova, pe atunci ministrul al transporturilor, în cadrul Forumului „Bilanț Centenar: Calea ferată, realități și provocări” organizat de Federația Națională Feroviară Mișcare Comercial Vagoane.
LUCIAN ȘOVA: „Nu este drept ca o țară întreagă să-i critice pe ceferiști pentru starea infrastructurii feroviare din România. Nu este vina ceferiștilor că nu sunt bani să se repare vagoane. Nu este vina ceferiștilor că abia li se dau bani pentru niște salarii dintre cele mai mici pe economie. Ceferiștii sunt a doua armată a țării, CFR înseamnă Căile Ferate Române, Căile Ferate Române sunt România. Sigur avem bani, sigur avem oameni. Sigur, n-avem bani suficienți pentru tot ce ar trebui să facem, dar sigur ne vom bate pentru ca anul viitor să încep să lucrăm. De prea multe ori guvernul a dat vina pe muncitori că nu lucrează, dar ei n-au avut bani cu care să lucreze.”
24 DE VAGOANE MODERNIZATE ÎN 2018
Așadar, în 2018 au fost modernizate doar 24 de vagoane. Chiar și așa, au adus un plus de peste două mii de locuri, ne-a declarat Adrian Vlaicu, șef deparatament Marketing-Comunicare CFR Călători
„Aceste vagoane au adus un plus de două mii de locuri. De ce atât de puține vagoane modernizate? E mic, este adevărat, dacă ne raportăm la numărul total de vagoane. Dar, față de ce s-a făcut înainte… 2017 a fost un an de cotitură, când s-a trecut spre orientarea pe investiție, iar 2018 a fost anul în care au început să se miște investițiile. De acum încolo lucrurile merg spre canalizarea de investiții”.
300 de vagoane vor fi modernizate în 2019. Este promisiunea făcută de ministrul transporturilor. Răzvan Cuc a precizat că reparațiile se vor face în România.