Doar 11% din consumatorii români cred într-o evoluție pozitivă a economiei și în același procent se așteaptă că rată șomajului să scadă în următorul an.
Pe parcursul anului 2018, consumatorii nu au mai redobândit încrederea în economie pe care au avut-o în 2017. Românii au devenit reticenți pe fondul tensiunilor de pe piață monetară (creșterea ROBOR) și a situației economice incerte. Prin urmare, indicatorul Climatului de Consum măsurat de GfK este încă negativ, situat în zona de pesimism (-20.7).
La nivelul Uniunii Europene, consumatorii sunt preocupați de scăderea nivelului de trăi – protestele „Vestelor Galbene” din Franța sau manifestările împotriva rasismului din Italia, creșterea prețului petrolului și Brexit – evenimente care au dus la coborârea indicelui de încredere până la -6.
Indicatorul privind încrederea consumatorilor români este determinat de previziuni pesimiste la majoritatea capitolelor. Doar 11% cred într-o evoluție pozitivă a economiei și în același procent se așteaptă că rată șomajului să scadă în următorul an.
Cu toate acestea, românii arată ceva mai mult optimism atunci când vine vorba despre așteptările privind situația propriilor finanțe. Aproape un sfert dintre ei au încredere că această va arată mai bine, față de 19% anul anterior.
„Deși au crescut salariile în România, puterea de cumpărare nu a crescut. Avem în continuare salarii foarte mici”, a declarat Adrian Vasilescu, consilierul BNR, în cadrul emisiunii Incame Magazine.