TAGRO, tractorul agricol românesc, conceput şi realizat integral de IRUM Reghin, a fost omologat de Registrul Auto Român, fapt care certifică înalta calitate a acestuia şi că respectă toate standardele europene, primele astfel de tractoare urmând să iasă pe poarta fabricii în luna iunie.
Procesul de omologare a început de anul trecut, spre sfârşitul lui 2018 Tagro fiind supus unei serii de încercări statice şi dinamice, efectuate de Departamentul Omologări al RAR Bucureşti, care au avut un rol important în definirea şi optimizarea produsului, în conformitate cu normele impuse de Uniunea Europeană, se arată într-un comunicat al companiei din Reghin.
Cele peste 45 de rapoarte au fost făcute pe baza testărilor efectuate la sediul din RAR Bucureşti, dar şi în afara ţării, la Universitatea din Bologna (IT) şi Millbrook Proving Ground (UK).
„În luna aprilie a acestui an, vom începe producţia componentelor şi vom finaliza noua structură de asamblare a tractorului agricol românesc. În luna iunie vor ieşi pe poarta IRUM primele tractoare TAGRO”, a declarat directorul general al IRUM, Mircea Oltean.
Citiți și: Producția de tractoare românești a renăscut la Reghin
„Pentru ca acest
lucru să fie posibil, specialiştii au efectuat numeroase teste pe câmp, la
lucru, cu diferite echipamente şi accesorii. Companiile din domeniul agricol
din România, dar şi din străinătate, vor beneficia de acum de un tractor
performant, conceput integral în departamentul nostru de cercetare şi
dezvoltare”, a precizat antreprenorul.
În anul 2018,
fabrica IRUM a prezentat conceptul original (de la idee până la produsul finit)
al noului tractor agricol românesc Tagro. Proiectul inovator a presupus o
investiţie totală de peste 4 milioane de euro, iar dezvoltarea prototipurilor a
implicat cele mai moderne tehnologii.
Tagro a primit de la RAR, în urma testelor efectuate, certificatul
de omologare de tip asupra întregului vehicul. Specialiştii Registrului Auto
Român certifică îndeplinirea cerinţelor tehnice şi administrative, în raport cu
regulamentul pentru vehiculele agricole şi forestiere UE nr. 167/2013, cu
ultimele modificări aduse de regulamentul delegat UE nr. 2018/830. Cu o cabină
etanşă, certificată ROPS (Roll Over Protective Structure) şi FOPS (Falling
Objects Protective Structure), ce împiedică intrarea prafului în interior, un
bord fix înconjurat de dispozitive de control concepute pentru a eficientiza
operarea sa, Tagro poate fi considerat un vector al revitalizării industriei
constructoare de vehicule agricole din România.
IRUM Reghin a funcţionat ca societate de stat până în anul
1999, când a fost achiziţionată de Maviprod şi a devenit o companie cu capital
privat, integral românesc. În 2010, Mircea Oltean a decis să dezvolte în cadrul
fabricii un nou tractor agricol, intrând astfel într-un sector total nou şi
diferit faţă de ce făcuse până atunci, respectiv utilaje forestiere.
Două decenii la IRUM
În Reghin, în 1993, el și soția sa au creat o firmă, pe care au numit-o MAVIPROD. Denumirea este inspirată de inițialele numelor lor M-Mircea, A-Andrei și Vi-Violeta. Firma vindea piese și devenea tot mai profitabilă. În anul 1996, pentru că IRUM mergea tot mai prost, soții Oltean au renunțat la slujbele lor pentru a se putea ocupa de firmă. Decizia părea nesocotită, iar pentru socrii lui Mircea Oltean a fost o tragedie: nu puteau concepe că cineva își poate câștiga existența în mod onorabil fără să aibă o slujbă. Însă, doi ani mai târziu, când statul român a decis să privatizeze fabrica din Reghin, Violeta și Mircea Oltean au avut curajul să ia un credit în condițiile imposibile de atunci și să cumpere pachetul majoritar de acțiuni. Iar, după multă muncă și investiții masive, IRUM a început să meargă cu motoarele turate.