Ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, a anunțat, astăzi, în prima conferință organizată de la preluarea mandatului, că reforma este prioritară și necesară în sectorul Transporturilor, iar deciziile luate astăzi se vor vedea peste câțiva ani, așa cum cele luate în urmă cu câțiva ani au repercusiuni în prezent.
UPDATE – (Adaugă principalele declarații făcute de ministrul Transporturilor – Cătălin Drulă)
Ministrul a anunțat că în acest an se vor finaliza lucrările la mai multe proiecte de infrastructură, în principal autostrăzile, iar sectorul feroviar – cu cei 10.000 kilometri de cale ferată – nu va fi uitat, dar aici vorbim mai mult de întreținere.
Potrivit acestuia, obiectivele sale sunt: întreţinerea infrastructurii existente, reforma în domeniul transporturilor, dar şi construcţia de autostrăzi pe fonduri europe, pe principiul: ”constructorii să lucreze, că noi plătim”.
„Pe feroviar vom avea o schimbare de optică”, a spus Drulă.
Dintre proiectele referitoare la construcția de autostrăzi, Cătălin Drulă a anunțat finalizarea lucrărilor la lotul 2 Sebes-Turda, parte a autostrăzii A10.
Totodată, el a anunțat că vor începe lucrări la mai multe tronsoane în acest an.
„Metroul M5 este prioritar pentru noi. Aceasta magistrală care traversează Capitala va ajuta enorm decongestionarea traficului din București, dacă putem muta traficul în subteran”, a mai spus noul ministru.
Drulă are nevoie de mănuși pentru ” cartofii fierbinți”
”În subordinea ministerului sunt 55 de instituţii şi aproape 70.000 de angajaţi, sunt foarte multe companii de stat şi au avut foarte mari pierderi în 2020, sute de milioane de lei. E adevărat că o parte din aceste pierderi au fost cauzate de epidemia prin care trecem, pentru că sunt companii ale căror venituri vin din călătorii, Ministerul Transporturilor se ocupă de transporturi, transport de mărfuri dar şi de persoane. Când a căzut traficul de pasageri, au pierdut veniturile, dar dincolo de anul 2020 erau pierderi structurale de mulţi, mulţi ani. Şi azi toate companiile în această vineri au termen să îmi trimită un plan de reformă şi de restructurare. A cerut şi premierul Cîţu acest lucru în ultima şedinţă de Guvern”, a declarat Drulă, care a precizat că toate companiile de stat cu pierderi trebuie să vină cu un plan de reformă şi de restructurare, fiind şi o nota a Guvernului în acest sens.
Întrebat care sunt „cartofii fierbinți”cu care trebuie să jongleze, noul ministru a menționat situația dezastruoasă în care se află CFR Marfă, TAROM cât și alte companii din sector.
El a menționat și pierderile acumulate în ultima perioadă de companiile sau instituțiile din subordine ca urmare a pandemiei de Coronavirus.
Calea ferată, prioritate … și nu prea
Chiar dacă a anunțat la începutul conferinței de presă că în mandatul său dorește „o schimbare de optică” referindu-se la sectorul feroviar, acesta a prezentat mai mult proiectele de pe rutier.
”Vreau să avem şi proiecte noi, care să fie autostrăzile care se vor deschide peste 2, 3, 4 ani. Vreau ca proiectele care sunt în derulare şi care nu se termină în acest an să meargă cât mai bine şi să facem anul acesta producţie, cum se spune în această industrie. Din punct de vedere financiar, pe această parte, de investiţii, de construcţie, stăm foarte bine în acest an, adică constructorii pot să construiască cât de mult vor, să ne consume banii pe care îi avem la dispoziţie. Au fost ani în istorie în carel li s-a spus – la un moment dat a fost formalizat şi în lege asta – ‘Nu lucraţi decât de atâţia bani, că atât avem’. Sau altă dată li s-a spus: ‘Nu lucraţi deloc, că nu avem bani anul acesta’. Nu mai e cazul, pentru că aproape întreaga construcţie de drumuri este pe fonduri europene, iar pe fonduri europene avem la dispoziţie în acest moment exact cât ne trebuie. Constructorii să lucreze, că noi plătim”, a spus ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă.
Cea de-a doua prioritate pe lista ministrului este întreţinarea infrastructurii existente.
”Ne concentrăm foarte mult pe autostrăzi, e partea cea mai vizibilă şi cea mai atrăgătoare să deschidem noi segmente de autostradă, dar avem o reţea de drumuri naţionale, peste 16.000 km de drum naţional, peste 900 km de autostradă în exploatare, peste 10.000 km de cale ferată, şi această reţea este scadentă la înreţinere. Şi asta ne doare foarte tare, pentru că nu circulăm doar pe noile autostrăzi în România, românii circulă foarte mult pe aceste căi ferate, pe aceste autostrăzi în exploatare. Îmi doresc să reducem acest decalaj, operaţiuni multi-anuale care nu s-au făcut, pentru că sunt scadente aceste operaţiuni. Din păcate, sursa de finanţare pentru aceste operaţiuni trebuie să fie din bani naţionali. Aşa este împărţirea fondurilor: întreţinerea se face din bani naţionali, în timp ce construcţia de autostrăzi a trecut pe fonduri europene. Or, aici mă voi lupta, în bugetul de stat – şi asta e o miză mare – ca pe acest an să avem banii necesari ca să nu avem gropi, să nu avem macaze stricate peste care se circulă cu 5 km/h”, a adăugat ministrul.
”În fiecare an am ajuns să punem sume enorme de la buget ca subvenţii sau forme echivalente de compensare de la bugetul de stat şi nu mai putem avea aceste găuri negre şi trebuie să ajungem la o eficienţă şi o normalitate cu aceste companii. Aşadar, pe masa minsiterului sunt teme grele”, a adăugat ministrul Transporturilor.