Cine s-a îmbogățit de pe urma companiilor municipale ilegale înființate de Gabriela Firea

0

Calitatea vietii în București este mai scăzută decât în urmă cu câțiva ani, o spune studiul Mercer despre viața în marile orașe ale lumii. Poluarea, traficul, lipsa mobilitatii arată un oraș aproape deloc prieten cu locuitorii săi.

În loc să se găsească sau să replice solutii pentru rezolvarea problemelor, actuala administrație pare că se blochează. Înființarea a 20 de companii, ilegal, a creat la nivelul Capitalei o situație imposibilă, potrivit protv.ro.

Despre soarta companiilor municipale, despre sutele de milioane cheltuite fără cap și coadă și despre artizanii acestor companii, vorbim într-o călătorie prin istoria strâmbă a cheltuirii banului public, fără studii de impact și oportunitate, fără o strategie coerentă îndreptată spre viitor.

București. De mai bine de 12 ani capitala europeană, orașul de pe Dâmbovița, nu reușește să ofere locuitorilor săi o calitate a vietii decentă, ba mai mult, în studiile internaționale scade în fiecare an în pozițiile orașelor cu situație bună.

Capitala se află într-o situație de criză, depreciată climatic și ambiental, definită de încurcături instituționale care riscă să arunce în aer și brumă de administrație coerentă.

La începutul lui 2017, primarul general al Bucureștiului, Gabriela Firea, vine în față Consiliului General cu o seamă de propuneri controversate: înființarea a 22 de companii municipale, 20 dintre ele fiind declarate, în noiembrie 2018, nelegale.

S-au înființat atunci companii pentru domenii care erau acoperite de piață sau de direcțiile existente în primărie, iar pretextul creșterii calitătii serviciilor publice și a scăderii prețurilor este contestat de realitate. Au apărut, astfel, companii care erau poate necesare amestecate cu societăți cu domenii de activitate neclare:

Compania Municipală Agrement, Compania Cimitire, Clădiri Metropolitane București, Consolidări, Dezvoltare Durabilă, Eco Igienizare, Energetică, Iluminat Public, Imobiliară, Întreținerea arborilor și spațiilor verzi, Medicală, Parcuri și Grădini, Compania Municipală Pază și Protecție, Protecție Civilă și Voluntariat, Publicitate și Afișaj, Sport pentru toți, Străzi, pPduri și Pasaje, Tehnologia Informației, Managementul Traficului, Managementul Transportului, și Compania Municipală Turistică, toate acestea formează Holdingul Municipal București. O miza de sute de milioane de euro.

Am încercat să înțelegem logica economică a unor astfel de companii și care au fost criteriile de competență pentru care au fost selectați cei care le conduc și dispun de bani publici, dar ne-am lovit de lipsa de transparență, de minciună și neputință.

Înființarea companiilor s-a inițiat, de la început, netransparent – nu au existat studii care să justifice apariția acestor societăți și modul în care s-au făcut ridică suspiciuni nu doar de legalitate, dar și de moralitate.

Prin votul consilierilor generali PSD, ALDE, PMP și, câteodată, cei liberali, primăria s-a asociat cu o firma de reparațîi auto – Service Ciclop, deținută tot de primărie.

Cosmin Savu, corespondent ProTV: “În cursul anului 2017, primarul Firea a venit cu propunerea de a se înființa companii municipale, niște societăți care să fie mult mai dinamice pe piața serviciilor care se acordă bucureștenilor. Astfel, PMB s-a asociat cu Service Ciclop SA și s-au înființat 22 de companii, de societăți municipale. Ele au fost contestate și s-au obținut hotărâri definitive și unul dintre motive a fost o asociere leonine, a spus instanța. Adică o asociere falsă.”

Compania era condusă, la acea dată, de șefa Tineretului Social Democrat din București, o apropiată a Gabrielei Firea. Simona Butacu s-a remarcat prin cheltuielile făcute la firma de service care a înregistrat an de an pierderi. În 2016, procurorii DNA au descins la Service Ciclop, cercetând suspiciunea de deturnare a 7 milioane de euro.

Între timp, domnișoara director a ajuns consilier personal al primarului, dar și director la începuturile Companiei Municipale de Agrement, companie care a fost justificată prin administrarea unitară a bazelor de agrement – lacuri, ștranduri și băi comunale, dar care s-a transformat în compania de evenimente a Gabrielei Firea.

Cătălin Deaconescu, consilier municipal PNL: “Compania aceasta s-a remarcat în primele luni de funcționare prin organizarea unor evenimente în piețe publice, târg de Crăciun, târg de Mărțișor, târg de Dragobete, Ziua Eroilor, Ziua Unirii.”

În timp ce primăria refuză orice comunicare despre societățile municipale, consilierii aflați în pozitii contradictorii cu actualul edil aduc acuzații grave.

Ana Ciceală, consilier municipal USR: “Compania asta are alte 5 instituții ale Capitalei care fac același lucru pentru astfel de târguri, pentru că ele organizează aceste târguri.”

Cătălin Deaconescu, consilier municipal PNL: “Practic, a fost folosită de doamna primar că să îi creeze diverse trambuline, diverse evenimente să poată să iasă în public și să transmită un mesaj. Este compania care a achiziționat cel mai bizar lucru pentru bucureșteni, și anume a închiriat pentru câteva ore niște reni vii.”

Solicitările noastre de a primi răspunsuri despre activitatea companiilor municipale s-au izbit de refuzuri.

Consiliera personală a primarului Firea a adunat în ultimii doi ani câștiguri considerabile din veniturile de la companiile municipale.

Ana Ciceală, consilier municipal USR: “Este consilier director care ia nu mai putin de 8.000 de lei pe luna de la Tehnologia Informației, pentru a nu se prezenta la serviciu și a nu face nimic.”

Compania de Agrement s-a ocupat de diverse evenimente ale primăriei, deși acestea se puteau contracta direct de către instituție. Bugetele sunt total netransparente, iar situl este și după doi ani în construcție.

Pentru mai multe informatii am mers la compania care are un sediu pe strada Logofăt Luca Stroici, închiriat cu 9.000 de lei pe lună de la o persoană fizică.

Primăria Municipiului București deține sute de imobile, dar companiile municipale preferă să toace bani publici pe chirii. Chiar și printre cei care au votat înființarea acestor companii există îndoieli.

Lucian Iliescu, consilier municipal PMP: “Și cu și fără aceste companii, calitatea serviciilor în București era destul de proastă. Noi ne-am gândit că, odată cu înființarea lor, vrem să îmbunătățim calitatea vietii în București, dar nu a existat lucrul ăsta.“

Toate companiile au între 5 și 7 administratori impuși de PSD, ALDE sau PMP, care primesc între 3.000 și 5.000 pe ședință, iar conducerile executive au fost alese tot pe criterii discreționare.

Orlando Culea, consilier municipal PSD: “Când s-a înfințat primul calup de 10 companii, nici nu prea existau membri propuși. Erau un vid în acest sens. Îmi aduc aminte că primarul general chiar spunea: ‘Haideți, propuneți pe cineva. Aduceți pe cineva, să vedem pe cine punem. Nu avem oameni.’ Și atunci, toată lumea a început să vină cu propuneri. Dacă la primul lot propunerile au fost cam la limită, la al doilea lot au avut de unde să aleagă.

-Mulți membri ai famililor? Multe rude, cunoștințe?

-Fiecare a propus pe cine a vrut. Și au fost aleși pe diverse criterii.

-Sunt 22 de companii, 24 cu cele noi propuse, până întră pe post s-ar putea să fie și votate. A fost vreo dezbatere publică pentru companiile municipale?

-Eu nu am cunoștiința de așa ceva. Dacă s-a făcut, s-a făcut fără transparență și fără că noi să știm.

-Vorbim acum de partidul care o susține pe doamna primar.

-Eu vorbesc de consilieri. Consilierii din Consiliu, care am fost puși să votăm aceste proiecte, noi nu am avut cunoștiință despre vreun studiu, vreo discuție legată de aceste companii. Pur și simplu s-a venit cu propunerea.

-Din partea primarului general…”

Deși pe piață există o mulțime de firme de pază, doamna primar general a ținut să aibă propria companie care să suplinească lipsa agenților de Poliție Comunitară. Compania a fost impusă unor spitale sau institutii din subordinea primăriei cu prețuri mult mai mari decât pe piață.

Lucian Iliescu, consilier municipal PMP: “Părerea mea că este o mare porcărie să înființăm o companie de pază când avem firme de pază cu ghiotura în București. Ar fi trebuit să avem un plan foarte bun de pază al fiecărei clădiri și să știm să diminuăm numărul de personal și ar trebui să lăsăm piața liberă să hotarască. Nu e normal că și compania de pază a municipiului București să vină cu 18 sau 19 lei pe oră. Cu 25% mai scump decât concurența.”

Cosmin Savu, corespondent ProTV: “Această companie ar fi trebuit să angajeze 3.500 de bodyguarzi. Va dați seama, atâtea pozitii existau inițial în proiect, între timp au luat câteva contracte de pază pe la spitale, la Arena Națională și la celalalte companii, pentru că banii se plimbă între aceste companii municipale. Din păcate, nici la această companie nu am primit acces să filmăm.”

Orlando Culea, consilier municipal PSD: “De exemplu, firma de pază a preluat paza unor spitale sau a unor instituții din subordinea primăriei. Nu am înțeles care a fost scopul, pentru că cel puțin pe această zonă, există o mulțime de companii de pază, care aveau prețuri mai bune decât le oferă compania de pază a primăriei”.

Lucian Iliescu, consilier municipal PMP: “Eu spun că această companie trage un semnal de alarmă doamnei Firea. Ar trebui să se gândească de două ori. Eu înțeleg să îți înființezi o companie care să păzească câteva obiective ale primăriei mai importante. Și această companie să aibă o interactivitate cu poliția locală. ”

10.000 de euro plus TVA plătește chirie pentru sediu compania condusă de foști ofițeri SPP și din Ministerul de Interne. Clădirea a aparținut firmei Halco Trading, controlată de deputatul PSD Mihăiță Virza, un susținător declarat al Gabrielei Firea.

Mihăiță Virza, deputat PSD: “Nuuu, sunteți în eroare, vă rog să mă credeți. Nici vorbă! Compania mea nu are așa ceva în Negoiu 12.

– Deci nu aveți în Negoiu 12.

– Deci cum ați spus?

– Compania de Pază și Securitate.

– Nu, dragule. Compania mea nu are așa ceva…”

Nu are, dar a avut. Din compania deținută de deputat s-a divizat o altă firma, Danitech Industrie, deținută în acte de fostul partener de afaceri al domnului Virza. Atunci când îi cităm din documentele oficiale, domnul, cel care a fost și consilier municipal, își amintește brusc.

Speranța Cliseru este acum consiliera personală a Gabrielei Firea și eminența cenușie din spatele infintarii companiilor municipale. A trecut de altfel prin mai multe Consilii de Administrație: la RATB, la Compania de Dezvoltare Durabilă, a fost și președintele Consiliului de Administrație la înființarea Companiei de Pază și Securitate.

Omul de casă al familiei Firea-Pandele a fost administrator public la Voluntari, prefect de Ilfov și de București, unde și-a câștigat notorietatea prin ordinul dat jandarmilor să intervină în forță la protestele din 10 august 2018. În anii ’90, a lucrat la Petromin ca director comercial, fiind subordonată și atunci a lui Florentin Pandele, alături de care a și fost pusă sub acuzare în dosarul “Flota”, dosar care între timp s-a clasat.

Cosmin Savu, corespondent ProTV: “Doamna Cliseru mi-a comunicat că nu are mandat pentru comunicare pe presă și ne respectă activitatea profesională, deși credea că ne intersează subiecte mai importante pentru bucureșteni și nu soarta companiilor municipale. Dar să ne întoarcem la Compania de Pază și Securitate. Anul trecut, această societate a primit de la Consiliul General 7 milioane de lei pentru cumpărarea unui sediu. Cam ca cel de pe Negoiu 12. În ciuda faptului că această companie a fost declarată, la pachet cu celelalte, nelegală, face acum demersuri pentru a-și cumpăra un sediu cu banii bucureștenilor.”

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here