Ţara noastră are cea mai ridicată rată din UE a mortalităţii pe şosele

0

Comisia Europeană a anunţat că anul trecut 18.800 de persoane şi-au pierdut viaţa în urma unui accident rutier, o scădere anuală fără precedent, de 17 % faţă de 2019.

Aceasta înseamnă că un număr de 4.000 de vieţi au fost cruţate pe drumurile din UE în 2020 în comparaţie cu anul 2019. Scăderea volumelor de trafic, ca urmare a pandemiei de COVID-19, a avut un impact clar, deşi nu poate fi măsurat, asupra numărului de accidente rutiere mortale.

În cursul deceniului precedent, între 2010 şi 2020, numărul deceselor cauzate de accidente rutiere a scăzut cu 36 %, o scădere care nu atinge obiectivul stabilit pentru deceniul respectiv, şi anume reducerea cu 50 % a numărului de decese.

Cu toate acestea, cu 42 de accidente rutiere mortale la 1 milion de locuitori, UE rămâne continentul cu cele mai sigure drumuri din lume, media mondială fiind de peste 180.

Potrivit cifrelor provizorii, 18 state membre au înregistrat o scădere record a numărului de accidente rutiere mortale în 2020. La nivelul UE, numărul deceselor a scăzut în medie cu 17% faţă de 2019, deşi reducerea a fost departe de a fi uniformă, cele mai mari scăderi (de 20% sau mai mult) fiind observate în Belgia, Bulgaria, Danemarca, Spania, Franţa, Croaţia, Italia, Ungaria, Malta şi Slovenia.

În schimb, cinci state membre (Estonia, Irlanda, Letonia, Luxemburg şi Finlanda) au înregistrat o creştere a numărului de decese, deşi numărul acestora tinde să fluctueze de la an la an în ţările mici.

Pe o perioadă mai lungă de timp, numărul deceselor pe drumurile europene a scăzut cu 36% între 2010 şi 2020, ceea ce se situează sub obiectivul UE de 50%. Numai Grecia (54%) a depăşit obiectivul, fiind urmată de Croaţia (44%), Spania (44%), Portugalia (43%), Italia (42%) şi Slovenia (42%). În total, nouă state membre au înregistrat scăderi cu 40% sau mai mult.

Deşi evoluţia fără precedent constatată în 2020 a determinat anumite schimbări în clasamentul ratelor mortalităţii pe ţări, cele mai sigure drumuri rămân în Suedia (18 /1 milion), în timp ce România (85 /1 milion) a înregistrat cea mai ridicată rată a mortalităţii în 2020. Media UE a fost de 42 de decese la un milion de locuitori.

La nivelul UE, aproximativ 70 % din accidentele rutiere mortale din zonele urbane implică participanţi la trafic vulnerabili, printre care se numără pietonii, motocicliştii şi bicicliştii. Helsinki şi Oslo au marcat o etapă importantă, ajungând la zero decese pentru pietoni şi biciclişti în 2019, citând reducerea vitezei ca factor esenţial pentru acest progres.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here