Deși e deja în vigoare, ordonanță de urgență care îi obligă pe comercianți să preia, în regim de garanție, sticle returnabile și alte ambalaje reutilizabile de la populație, începând cu 31 martie, s-ar putea să nu se aplice prea curând.
Motivul – au explicat surse din piață consultate de Ziare.com– este că Guvernul a creat un sistem de reciclare greoi, care cel puțîn pe termen scurt s-ar putea să nu-i folosească romanului la nimic…
Potrivit OUG 74/2018, începând cu dată de 31 martie, magazinele care vând produse în ambalaje reutilizabile – adică acele ambalaje create și puse pe piață special pentru a fi refolosite – vor avea o serie de noi obligățîi. Mai exact, aceste magazine trebuie:
– să îl informeze pe client că valoarea fiecărui ambalaj reutilizabil este de 0,5 lei și să evidențieze pe bon această valoare;
– să preia, la cerere, ambalajele reutilizabile de la client, în regim de garanție;
– să-i returneze clientului, la cerere, în baza bonului fiscal, 0,5 lei pentru fiecare ambalaj reutilizabil returnat.
Ce este, de fapt, ambalajul reutilizabil? OUG 74/2018 nu oferă o lista exhaustivă cu aceste ambalaje – pe care să figureze, spre exemplu, sticle, borcane sau butoaie cu diverse gramaje etc. – ci îl lasă pe producător să stabilească singur care dintre ele merită refolosite.
În plus, ordonanță prevede că producătorul trebuie să scrie pe eticheta dacă ambalajul este reutilizabil, astfel încât să știe și clientul că îl poate returna, contra garanției de 0,5 lei.
Guvernul a considerat că acest sistem merită impus prin ordonanță de urgență pentru că va crește rapid numărul de ambalaje care – în loc să ajungă la gunoi și să polueze – vor fi repuse în circuitul de producție.
În realitate – deși ideea de a reutiliză ambalaje e bună – nu există niciun motiv că ea să fie impusă prin ordonanță de urgență, de vreme ce oricum acest nou sistem de reciclare gândit de Guvern nu va putea fi aplicat peste noapte. Iată de ce.
Supermarketurile nu au încă nici spațîi și nici circuite de lucru pentru preluarea ambalajelor reutilizabile
Că să preia ambalajele reutilizabile, în regim de garanție, magazinele ar trebui să aibă spațîi în care să le depoziteze. Iar cele mai multe nu dispun de așa ceva.
În plus, aceleași magazine ar trebui să aibă oameni care să se ocupe de preluarea ambalajelor, de trierea lor și de returnarea către producători. În plus, ar fi nevoie că parte dintre angajați să plateaca garanțiile către clienți. Practic, preluarea ambalajelor ar reprezenta o nouă ramură de activitate de care magazinele ar trebui să se ocupe.
Contactat de Ziare.com, directorul executiv al Asociației Marilor Rețele Comerciale din România (AMRCR), George Bădescu, a spus că reciclarea, în sine, este necesară. Dar că pentru implementarea sistemului impus de OUG 74/2018 va fi nevoie de o perioada de adaptare.
„Nu cred ce ar fi de folos să ne așteptăm că dată de 31 martie să fie ceva.. apocaliptic (…)
Noi sperăm că va există și o perioada de adaptare. Sigur, marile magazine vor face, din punct de vedere legal, ceea ce se va impune. Fiecare retailer își va crea, probabil, propriul sistem.
Cu siguranță că o mare problema este cea a spațiului de depozitare a ambalajelor reutilizabile. De aceea, ne-am putea găși soluțîi. Să spunem că ne-am putea gândi la predarea ambalajelor reutilizabile într-o singură zi a săptămânii, fapt care ar permite și transportul lor imediat către producător, fără depozitare de durata… Sunt aici o serie de provocări care vor trebui rezolvate.
Nu trebuie să uităm, însă, că, de fapt, cel care declara că un ambalaj este reutilizabil nu este comerciantul, ci producătorul. Rămâne să vedem dacă producătorii vor alege să folosească ambalaje reutilizabile și dacă, într-o perioada de timp, preferințele consumatorilor se vor orienta către produsele prezentate în ambalaje reutilizabile sau nu…”, a declarat George Bădescu.
Producător de conserve: Sticlele și borcanele nu mai sunt rezistente că să le refolosim. Ordonanță n-o să aibă niciun efect!
Laurențiu Capmare, directorul fabricii tecucene de conserve Contec Foods, spune că toate borcanele pe care le folosește la ambalare sunt de unică folosință.
„Nimeni nu va putea aplică această ordonanță. Nici producătorul, nici supermarketul.
Și va spun de ce. Oamenii care au creat-o s-au gândit că producătorul va refolosi sticlele și borcanele. Problema este că acestea nu mai sunt la fel de rezistente cum erau odată. Acum bagi 100 de sticle în mașînă de spălat și ești norocos dacă mai scoți 60! Și-atunci, de ce să te mai chinui să le refolosesti?
În ordonanță scrie că producătorul trebuie să declare că ambalajul e reutilizabil. Dar de ce ar face-o? Credeți că o va face vreunul? Eu nu cred.
La mine scrie clar, în specificațiile tehnice ale borcanului ‘OW’ – ‘One Way’ (de unică folosință -n.red.) . Dacă el e de unică folosință, pot să-l declar altfel?
Și va mai spun ceva. Eu înțeleg că s-a dat ordonanță de urgență și e în vigoare. Dar normele de aplicare le-ați văzut? Eu n-am văzut să se fi publicat și norme, care să spună cum se aplică ordonanță. Așa că… rămâne imposibil de aplicat, așa cum am zis”, a declarat pentru Ziare.com Laurențiu Capmare.
Producătorii de bere: Capacitatea de reutilizare a ambalajelor există. Dar funcționarea sistemului nu ține doar de noi
Julia Leferman, președintele Asociației Berarii României, a explicat pentru Ziare.comca deja în industria pe care o reprezintă sistemul de reutilizare a ambalajelor funcționează. Dacă el se va putea și extinde rămâne de văzut.
„Noi suntem industria care are cea mai mare pondere a ambalajelor reutilizabile aflată în piață în acest moment. Motivul: producătorii de bere au păstrat liniile de producție care permit folosirea ambalajelor reutilizabile.
Sistemul de returnare a ambalajelor funcționează cu predilecție în sectorul Horeca (restaurantelor și hotelurilor fiindu-le ușor să-i returneze producătorului sticlele – n.red.) și în magazinele mici, de proximitate.
De fapt, singurul loc în care sistemul nu funcționează în acest moment este retailul, zona de comerț modern. Cumva, motivul adoptării acestor noi norme (cele ale OUG 74/2018 – n.red.) a fost extinderea folosirii acestui tip de ambalaje și pe sectorul retail. Dacă acest lucru se va întâmplă într-adevăr sau nu depinde de mai mulți factori.
Cu alte cuvinte, producătorii vor putea crește ponderea berii în ambalaj reutilizabil în funcție de capacitatea lor tehnică, dar și dacă produsele astfel ambalate vor fi preluate de retail și puse la vânzare pe scară mai largă”, a declarat Julia Leferman.
Ambalajul e reutilizabil doar când îi convine producătorului?
Din înțelegerea nostra, legea spune că o sticlă de bere sau un borcan, spre exemplu, indiferent de caracteristicile tehnice, sunt considerate reutilizabile numai dacă producătorul le declara că atare.
Așa se face că producătorul poate declara că o sticlă de 0,5 litri cu bere sau un borcan de 800 de ml cu murături livrate unui restaurant sunt reutilizabile (pentru că și le poate recupera ușor), dar că alte ambalaje similare, livrate unui magazin, nu sunt reutilizabile (din cauza că ar fi greu sau chiar imposibil de recuperat).
Potrivit legii, în 2019, atât producătorii cât și comercianțîi se vor putea acomoda cu sistemul de returnare a ambalajelor. Începând cu anul 2020, însă, producătorii vor fi obligăți să folosească din ce în ce mai multe ambalaje reutilizabile. Iar până 2025, un sfert dintre ambalajele folosite de producători vor trebui să fie reutilizabile. Asta, dacă între timp legea nu se va mai îmblânzi…
Sistemul de garanție ar putea scumpi produsul
Până la acest moment, nici producătorii, nici comercianțîi n-au reușit să ne ajute să înțelegem ce se va întâmplă cu prețul produsului cu ambalaj reutilizabil.
Va rămâne acesta neschimbat? Va crește el cu 0,5 lei (contravaloarea ambalajului reutilizabil), suma care să fie ulterior recuperată de client de la comerciant, în regim de garanție?
Nimeni n-ar putea spune cu certitudine, momentan, ce și când se va întâmplă, în acest sens. S-ar putea chiar să mai dureze o vreme până să primim răspunsuri clare la aceste întrebări.
Motivul: în condițiile în care sistemul de returnare a ambalajelor nu e încă pus la punct, e foarte posibil să nu vedem prea curând, pe rafturile marilor magazine, produse în ambalaje reutilizabile. În consecință, am putea scapă, cel puțîn în acest an, de taxa pe sticle și borcane.
[…] articol pe care l-am găsit util și informat este ”Guvernul și-a bătut joc de legea reciclării ambalajelor de sticlă” din Piața Presei care face referire la toate entitățile implicate în acest circuit, la sistemul […]
Mai rau e ca singurul efect al acestei legi,momentan, este ca centrelor de reciclare nu li se mai permite sa primeasca sticla. Care e interesul pt aceasta aberatie?
Nu-i mai vaitati pe sarmanii retaileri ca nu au spatiu, nu au personal,etc.
Sa-si organizeze spatiu, sa angajeze oameni la fel ca in tarile Europei.
Ei sunt principalii vanzatori de sticle, borcane , PET-uri ei sa le preia si inapoi.
Iar producatorii vor fi interesati sa preia ambalajele in momentul in care li se va majora pretul de vanzare la produsele lor cu 50 bani.