Restructurarea TAROM se face greoi, șefii țin cu dinții de posturi

0

Din cauza pandemiei care a închis graniţele şi a limitat drastic deplasările, TAROM a avut mult de suferit. Veniturile din vânzările de bilete au scăzut cu peste 90%, compania fiind nevoită să apeleze la mila statului. Acum trebuie să reducă drastic personalul și să facă economii de multe zeci de milioane pentru a putea supraviețui. Cu toate acestea, raportul șef-salariat este încă departe de cel normal.

Premierul Florin Cîțu le-a cerut tuturor miniștrilor să solicite planuri de restructurare companiilor din subordine așa încât pierderile să fie reduse.

Operatorul național de transport aerian, TAROM, a întocmit un plan de redresare care prevede reducerea semnificativă a personalului, de la aproape 1.500 de salariați în prezenți la puțin peste 700 de persoane.

Conform raportului, în ultimii ani în cadrul companiei s-au aciuiat o mulțime de șefi și directori, fiind astfel crescute și cheltuielile de personal.

Anul trecut, fostul ministru al Transporturilor Lucian Bode atrăgea atenția că sunt prea mulți șefi și a cerut Consiliului de Administrație să întocmească planul de redresare în așa fel încât în urma plecărilor voluntare și măsurile de eficientizare, compania să reușească în decurs de 4-5 ani să ajungă la zero sau chiar pe profit.

Misiune imposibilă

“Tot în planul de restructurare, compania TAROM are obligaţia să vină cu un plan de eficienţă organizaţională. Cum spuneam, reducerea numărului de personal – în proiectul aprobat de Consiliul de Administraţie erau vizate aproximativ 600 de persoane care vor primi salarii compensatorii între 6 şi 8 salarii medii. Sigur, înainte vom vedea ce se întâmplă cu plecările voluntare şi câţi vor opta pentru plecările voluntare. Din păcate, la TAROM avem un şef la nouă angajaţi. Sunt 192 de şefi”, explica anul trecut în noiembrie fostul ministru Lucian Bode.

Citiți și: Concedieri la TAROM. Deși compania primește ajutor de la stat, pierderile sunt uriașe

Conform raportului citat de RFI, în 2000 TAROM avea 2.900 de angajaţi, în 2009 – 2.517 angajaţi, iar în iunie 2020 – 1.753 de angajaţi.

TAROM opera la mijlocul anului trecut cu 1 şef la 9 angajaţi, iar la începutul anului se ajunsese la 1 şef la 11 angajaţi. În companiile concurente de pe piaţă, raportul este de 1 şef la 20 de angajaţi. Acesta este şi scopul final al restructurării.

Ce măsuri au fost luate și ce urmează

TAROM a luat mai multe măsuri pentru a reducere din cheltuieli. Și anume a trimis în şomaj tehnic a 1.000 de angajaţi prin rotaţie, a redus activitatea de la 5 zile lucrătoare la 4 zile, cu scăderea corespunzătoare a salariilor, ceea ce a dus în luna decembrie la o economie de 1,425 milioane de lei.

Reducerea costurilor cu trainingul angajaţilor, a mai adus o economie de 100.000 de euro.

Din reducerea numărului de ore de zbor din anul 2020 s-a realizat o economie de 13 milioane de euro, iar amânarea unor deplasări externe a adus un minus de 1,654 de milioane de euro.

TAROM trebuie să regândească felul în care angajaţii sunt aduşi la muncă în fiecare zi cu microbuzele şi autobuzele. La reducerea de 200 de mii de euro pe an din microbuze şi din trainingul angajaţilor, se adauga şi economiile pe care le va face după desfiinţarea unor agenţii de bilete.

Vor fi închise birourile neperformante din Austria, Franța, Germania, Grecia, Israel, Italia, Olanda, Marea Britanie, Spania, Turcia și Ungaria. Procesul se va finaliza în mai 2021. Serviciile oferite de agenții vor trece în online.

Potrivit raportului, economia estimată în 2021 din aceste desfiinţări va fi de 1,5 milioane de euro.

Oricum, economiile vor fi rapid înghite de datorii. Numai pentru restituirea biletelor pentru pasageri în 2020 Tarom a avut de plătit 16 milioane de euro. Acum mai are de dat 3,4 milioane de euro.
Sursa: raport TAROM, RFI, PROTV

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here