Se cântă prohodul CFR Marfă. Ajutorul de stat de 400 mil. euro a fost ilegal

0

Comisia Europeană a decis că ajutorul de stat acordat companiei CFR Marfă în 2013 a fost ilegal, iar statul român va trebui să recupereze circa 400 de milioane de euro, a anunțat, luni, Bogdan Chiriţoiu, preşedintele Consiliului Concurenţei.

„În cazul CFR Marfă, investigaţia Comisiei Europene este la final. Ştim că decizia este scrisă şi va fi comunicată până la finele anului. Compania a primit un ajutor în vederea privatizării, în 2013, când s-au şters datoriile. Ea nu şi-a revenit nici acum, nici privatizată nu a fost, a continuat să facă pierderi, evident că situaţia nu este sustenabilă”, a spus Chiriţoiu, citat de Agerpres.

El a precizat că statul va avea la dispoziţie şase luni pentru a-şi recupera banii.

„Întâi va veni decizia de la Comisia Europeană, care spune că trebuie recuperat ajutorul de stat pe care l-a primit compania, deci statul trebuie să-şi recupereze banii pe care i-a dat sau pe care nu i-a încasat de la CFR Marfă, apoi, după ce ne vine decizia, vom vedea ce variante putem aborda şi vom avea la dispoziţie cel puţin şase luni pentru a recupera acest ajutor”, a arătat oficialul Concurenţei.

Bode: Va trebui să luăm o decizie urgentă

La preluarea mandatului, noul ministru al Transporturilor, Lucian Bode, a spus că CFR Marfă se află într-o situație extrem de critică.

„M-aţi întrebat de CFR Marfă. Este într-o situaţie foarte foarte dificilă. Avem risc de infringement, avem în noiembrie termen. Din păcate nu s-a răspuns în termen la solicitările Comisiei, acel ajutor de stat de 363 de milioane de euro a fost considerat ajutor de stat de către Comisie, prin ştergerea datoriilor, va trebui recuperat. Sunt într-o situaţie grea, va trebui să luăm o decizie urgentă în ceea ce priveşte această companie, strategică, cu peste 6.000 de angajaţi”.

Săptămâna trecută, ministrul Bode anunța că reprezentanții Consiliului Concurenței vor purta o discuție la Bruxelles cu cei ai Comisiei Europene referitor la ajutorul de stat acordat CFR Marfă.

„Suntem într-o situaţie extrem de critică. Avem mâine, prin Consiliul Concurenţei, o discuţie la Bruxelles cu privire la acel ajutor de stat de 363 milioane euro acordat, conversia datoriilor în acţiuni în momentul privatizării. Compania este pe pierderi, 148 milioane în 2018 şi în 2019 are pierderi planificate de 95 milioane lei. Nu a fost reevaluat patrimoniul. În momentul în care a fost evaluat era undeva la 4,5 miliarde lei, dar nu aş spune că această companie nu valorează mare lucru, ca să nu fiu mai rău în exprimare, pentru că această companie are 907 locomotive. Sigur, lucrează 400, are 30.000 de vagoane, operează cu 13.000. Dar să vedem ce se întâmplă şi cu plăţile pe care le au de făcut pentru taxa de utilizare a infrastructurii. Au datorii de peste un miliard de lei către CFR SA, dar plătesc foarte mult şi prin taxa non TUI, ei plătesc o sumă de bani pentru locomotive şi vagoane pe care nu le utilizează”, a declarat ministrul

Lucian Bode a enumerat printre soluţii reevaluarea patrimoniului şi eşalonarea datoriilor la ANAF.

„Soluţii sunt: reevaluarea patrimoniului, plăţi către CFR SA, să discutăm la ANAF eşalonarea pe o perioadă a datoriilor, sigur putem discuta şi despre varianta intrării în insolvenţă. A mai fost în discuţie o variantă cu acel holding cu CFR SA, dar clar avem nevoie de o reorganizare a acestei companii. Au active viabile, este o companie strategică, e o prioritate pentru noi”, a explicat Bode.

Soluții identificate de Consiliul Concurenței

o variantă recomandată şi în trecut de Consiliul Concurenţei este mutarea la CFR SA a activelor care se leagă de infrastructură, precum terenuri, depouri, instalaţii de încărcare-descărcare.

„Noi am recomandat CSAT, încă de când se discuta de privatizare, din 2012, pentru că privatizarea a fost aprobată în CSAT, să ceară mutarea acestor active de la CFR Marfă la CFR Infrastructură. Poziţia noastră a rămas aceeaşi: da, are sens să mute anumite active de la CFR Marfă la CFR SA”, a adăugat Chiriţoiu.

Un alt model de urmat este cel pus în practică şi în cazul Oltchim, adică divizarea şi preluarea activelor viabile de către un investitor.

„Compania spune că are active de 1 miliard de euro. Ar trebui să poată acoperi suma care va trebui recuperată, care va fi mult mai mică. Este vorba de anularea ştergerii de datorii din 2012. CFR Marfă avea datorii pentru utilizarea infrastructurii către CFR SA, iar, în momentul în care va fi emisă decizia, ANAF va prelua aceste creanţe, apoi vom vedea exact modalitatea specifică prin care se va face preluarea”, a continuat oficialul concurenţei.

Întrebat ce se va întâmpla cu cei 6.000 de angajaţi ai CFR Marfă, el a arătat că aceştia vor continua să lucreze în domeniu.

„Sunt convins că locomotivele vor circula, vor trage după ele vagoane şi va fi nevoie să existe oameni care să opereze locomotivele şi vagoanele. Cu siguranţă această activitatea de transport de marfă nu va dispărea, iar oamenii vor continua să lucreze în această activitate”, a mai spus Chiriţoiu.

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here