Mai marii de la Ministerul Transporturilor propun extinderea zonei libere din Portul Constanța, potrivit unui proiect de Hotărâre de Guvern aflat în dezbatere publică pe site-ul ministerului.
Prin extinderea regimul de zonă liberă și în zona Midia a portului Constanța pe suprafața de 8.239.358 m2 se vor dezvolta noi facilităţi pentru operarea mărfurilor şi, implicit, va crește traficul de mărfuri în portul Constanța, fapt care conduce la obținerea unor avantaje financiare atât în beneficiul APMC, cât și în beneficiul operatorilor economici care își vor desfășura activitatea în această zonă a portului Constanța.
Există suprafețe de teren în zona Midia care nu sunt încă dezvoltate, și anume: 73 ha (fără cheu de acostare) care sunt închiriabile și 48 ha nesistematizate ce necesită lucrări de viabilizare. Odată cu extinderea regimului de zonă liberă, valoarea economică a acestor suprafețe portuare va crește semnificativ, împreună cu dorința unor operatori economici de a se instala în zona Midia a portului Constanța pentru a desfășura activități cu valoare adăugată.
Beneficierea de facilități de zonă liberă în conformitate atât cu normele europene cât și cu cele interne în vigoare va face din zona Midia a portului Constanța o zonă atractivă pentru marii investitori în domeniu, cu importante avantaje economice pentru toate părțile implicate, susțin specialiștii care eu redactat proiectul de hotărâre de guvern.
Mai multe mărfuri vor trece prin România
În zona Midia din portul Constanța se desfașoară următoarele activități: servicii suport pentru operațiuni petroliere offshore,șantier naval (reparații),intrare / ieșire produse petroliere diverse și LPG,export animale vii,activități de pescuit și prelucrare primară.Dintre acestea, primele două sunt puternic legate de operatori economici și activități externe teritoriului României: – în mod evident, operațiunile petroliere offshore sunt strâns legate de intrări/ ieșiri în afara teritoriului; majoritatea input-urilor vin pe mare, sunt pregătite / depozitate în zona Midia și sunt trimise către platforme. Componente ale pachetului de foraj pot fi aduse și din teritoriu (e.g. substanțe chimice și alte componente pentru fluidul de foraj, unele prăjini / sape furnizate de industria românească, etc.);
– prin extinderea regimului de zonă liberă în zona Midia a portului Constanța, costurile suplimentare și birocrația aferente importului temporar și re-exportului (situația actuală) ar fi substanțial diminuate, sprijinind această activitate. Mai mult, în felul acesta, activitatea de suport pentru operațiunile petroliere offshore devine foarte competitivă și se poate extinde, dincolo de perimetrele situate în zona economică exclusivă a României, către viitoarele operațiuni din zonele ucrainene și bulgărești;
– suplimentar, condițiile actuale de pe piața petrolului fac ca activitatea de explorare să stagneze și chiar să se oprească; în prezent se estimează că această stagnare va putea dura cca. 3 ani.
Constanța va concura cu Hamburg
În aceste condiții, extinderea regimului de zonă liberă în zona Midia din portul Constanța vine în sprijinul operatorilor implicați în această industrie pentru a supraviețui în acest interval, astfel încât să fie prezenți în piață în momentul revigorării acestui sector de activitate; – în mod similar, o mare parte dintre serviciile de reparații nave sunt efectuate pentru nave care arborează pavilion străin. Și aici se pot observa avantaje asemănătoare: navele vin și pleacă pe mare, o mare parte din piese vin pe aceeași cale. Extinderea regimului de zonă liberă ar crește seminificativ competitivitatea companiilor din portul Constanța față de alte porturi cu facilități de reparații din bazinul Mării Negre (inclusiv Marmara și Egee) și chiar estul Mediteranei, atrăgând astfel și mai multe comenzi de lucru.De altfel, la nivel european, observăm că unele dintre cele mai mari aglomerări industriale sunt localizate în porturi cu facilităţi de zonă liberă (ex.: Rotterdam, Hamburg).
3 milioane de euro- Sistemul Central de Securitate
În momentul de față în zona Midia a portului Constanța este implementat și funcționează ”Sistemul de Securitate Perimetral” în conformitate cu cerințele și prevederile Codului Internațional pentru Securitatea Navelor și Facilităților Portuare – Codul ISPS, acceptat de România prin OUG nr. 80/2003, ale Regulamentului (CE) nr. 725/2004 al Parlamentului European și al Consiliului din 31 martie 2004 privind consolidarea securităţii navelor şi a instalaţiilor portuare și ale Directivei 2005/65/CE a Parlamentului European și a Consiliului din 26 octombrie 2005 privind întărirea securității portuare, transpusă prin Ordinul ministrului transporturilor nr. 290/2007 pentru introducerea măsurilor de întărire a securităţii portuare.
Acest sistem are în componență un gard perimetral inteligent, prevăzut cu fibră optică și fire metalice sensibile la contact, în lungime de peste 7000 de metri, cu camere de luat vederi pe toată lungimea acestuia, care se rotesc și înregistrează orice încercare de intruziune – imaginile fiind transmise la Centrul de Comandă de Securitate al portului Constanța, un număr de 4 porți de acces în zonă, dotate cu echipamente moderne de identificare a persoanelor și autovehiculelor care intră și/sau ies. Tot sistemul este integrat în Sistemul Central de Securitate al portului Constanța și a costat cca. 3 milioane de euro.