Bosch, pilon de dezvoltare al orașului Blaj

1
367

Bunăstarea comunității și prosperitatea unui oraș sunt asigurate de ingredinte precum o administrare bună a resurselor, o economie susținută de investitori puternici și o viață culturală bogată. Un exemplu în acest sens este orașul Blaj, iar cel mai mare investitor de aici este concernul german Bosch.

Grupul Bosch a reușit în ultimii 12 ani să impulsioneze economia orașului transilvănean printr-un proces continuu de investiții, care a condus la crearea a mii de locuri de muncă.

Prezența companiei pe piața românească este una îndelungată. Prima reprezentanță Bosch în România datează dinaintea primul război mondial, mai exact din 1906, prin firma Leonida &Co. Acest lucru se întâmpla la 20 de ani distanță de când Robert Bosch înființa la Stuttgart “Atelierul de mecanică fină și inginerie electrică”. Atunci a fost pusă piatra de temelie a firmei care a ajuns astăzi lider global în furnizarea de tehnologii şi servicii.

Prezență globală

Astăzi, grupul Bosch este prezent cu 440 de filiale și companii regionale în 60 de țări. Veniturile la nivel global sunt de aproximativ 80 de miliarde de euro, iar numărul angajaților depășea 400.000 de persoane, la finalul anului 2017.

Principalele sectoare de activitate sunt: Tehnologie industrială, Tehnologie pentru construcții și energie, Soluții de Mobilitate și Bunuri de larg consum, toate centrate în cele 125 de locații în care grupul este prezent la nivel global.

În România, prima subsidiară Bosch a fost deschisă la București în urmă cu 25 de ani, iar în 1999 a fost înființată reprezentanța Bosch Rexroth, care de anul trecut și-a schimbat denumirea în Bosch Automotive.

Prima unitate de producție din România, deschisă la Blaj

În 2007, Bosch Automotive a deschis prima unitate de producție din România. Investiția inițială a fost de 12 milioane de euro și a constat în deschiderea liniei de tehnică liniară. În acel an, în unitatea de producție activau 180 de salariați. Acesta a fost doar primul pas pe care concernul german îl făcea în micul oraș transilvănean. De la un an la altul, grupul și-a mărit capacitatea de producție, reușind să-și mărească numărul angajaților, ajungând astăzi la un număr de peste 3.400 de salariați.

Pe parcursul celor 12 ani, la Blaj, grupul Bosch a continuat investițiile și a deschis alte unități de producție. În 2013, a fost inaugurată o nouă investiție în valoare de 43 de milioane de euro, prin care Bosch Automotive activează în sectorul Soluții mobile, prin diviziile Sisteme de control al şasiului (din 2013) şi Sisteme de propulsie (din 2015). Ambele produc senzori şi componente electronice folosite în industria auto.

Ce au găsit germanii la Blaj

Înaintea venirii grupului Bosch în orașul transilvănean, Blajul se confrunta cu un șomaj foarte ridicat, de peste 25%, iar perspectivele de dezvoltare erau practic inexistente. Forța de muncă disponibilă, formată la cele trei unități de învățământ din localitate, buna colaborare cu fabrica IAMU SA, care produce obiecte de mecanică fină și componente de tehnică liniară, fiind totdată unul dintre principalii furnizori ai concernului german, și nu în ultimul rând deschiderea autorităților locale i-a determinat pe reprezentanții Bosch să aleagă Blajul pentru aceste investiții.

“La Blaj, Bosch a găsit un real partener în autorităţile locale, ce au oferit suport cu asigurarea infrastructurii şi a utilităților. De asemenea, un motiv în plus a fost și disponibilitatea forţei de muncă în Blaj și în împrejurimi”, ne-au transmis reprezentanții companiei.

Potrivit acestora, există un întreg set de criterii de luat în calcul atunci când este vorba de alegerea unei locaţii pentru a deschide o unitate de producţie, precum disponibilitatea unui spaţiu potrivit, infrastructura şi logistica, pe lângă factorii decisivi referitori la oportunitatea de a produce la un cost competitiv, dar fireşte şi disponibilitatea de a recruta personal.

Toate aceste criterii au fost îndeplinite, astfel compania și-a putut aduce aportul la dezvoltarea economică și socială a orașului de pe Târnave.

Printre atu-urile care au stat la baza dezvoltării proiectului Bosch de la Blaj, reprezentanții companiei au enumerat: colaborarea cu autoritățile locale, faptul că orașul se dezvoltă într-o direcție care îl face să fie atractiv pentru angajații Bosch, colaborarea cu instituțiile de învățământ în parteneriat, prin care au fost înființate clase în sistem de școală duală, și nu în ultimul rând proximitatea orașelor în care funcționează universități cu specializări tehnice.

O nouă investiție

În urmă cu un an, Bosch Automotive a anunțat că va investi o sumă de aproximativ 7 milioane de euro într-o nouă clădire de birouri la Blaj,  care să asigure suficient spaţiu pentru noi proiecte ce vor contribui la dezvoltarea pe termen lung a fabricii. Noua clădire se va desfăşura pe o suprafaţă de 5.700 metri pătraţi şi două niveluri. Aceasta va găzdui birouri pentru aproximativ 250 de angajaţi, precum şi cea mai mare parte a laboratoarelor de dezvoltare aflate în prezent în interiorul fabricii, începând cu vara acestui an.

Grupul Bosch este prezent pe piaţa din România de 25 de ani. Sediul central al companiei este situat în Bucureşti, unde Bosch are şi un birou de vânzări. Tot în capitală se află şi o filială a BSH Hausgeräte GmbH, activă pe piaţa electrocasnicelor. Pe lângă cele două unități de producție de la Blaj, Bosch mai este prezent în Cluj și la Timișoara. În Cluj, Bosch operează un centru de cercetare şi dezvoltare şi o unitate de producţie pentru tehnologie auto. De asemenea, compania are un centru de externalizare a proceselor de afaceri (BPO) în Timişoara. Cu două fabrici, un centru de cercetare şi dezvoltare şi birouri de vânzări, toate cele patru sectoare de activitate ale grupului sunt reprezentate în România: Soluţii de mobilitate, Bunuri de larg consum, Tehnologie pentru construcţii şi energie şi Tehnologie industrială.

Articolul face parte din Campania dedicată vizitei Sanctităţii Sale Papa Francisc în România, prin care portalul PiataPresei.ro își propune să promoveze municipiul Blaj și județul Alba – locuri încărcate de istorie şi spiritualitate, dar și cu o viața economică efervescentă. 
Această campanie este realizată cu sprijinul Bosch Automotive și Florea Grup, sub patronajul Primăriei Municipiului Blaj.

1 COMENTARIU

LĂSAȚI UN MESAJ

Please enter your comment!
Please enter your name here