Consiliul de Administraţie al CFR SA l-a desemnat, luni, pe Constantin Axinia în funcţia de director general al companiei, poziţie pe care a mai ocupat-o în perioada 2006 – 2007.
Potrivit unui comunicat al companiei, Constantin Axinia, de profesie inginer şi cu o experienţă de 35 de ani în domeniul feroviar, va coordona activitatea CNCF CFR SA, compania naţională care administrează şi gestionează infrastructura feroviară publică.
Constantin Axinia a ocupat până în prezent funcţia de director regional al Sucursalei Regionale de Transport Feroviar de Călători Iaşi.
Compania Naţională de Căi Ferate ”CFR” SA este compania care administrează infrastructura feroviară publică.
Spre deosebire de predecesorul său, Constantin Axinia este ceferist cu state vechi. A absolvit în 1980 Liceul CFR numărul 6 din Galați, iar în 1987 Facultatea de Electrotehnică a Institutului Politehnic ”Gheorghe Asachi” din Iași. După absolvirea facultării și până în 1992 a fost instructor tehnic la Revizia de Vagoane Iași. A trecut prin toate etapele carierei profesionale, în integralitatea sa în domeniul feroviar.
Nu este pentru prima oară când este numit Constantin Axinia la CFR SA în funcția de director general. El a mai ocupat această poziție în perioada 2006-2007. Apoi, în intervalul ianuarie – octombrie 2009, Constantin Axinia a fost subsecretar de stat în Ministerul Transporturilor, responsabil cu coordonarea sectorului feroviar.
Chiar dacă a avut un mandat scurt, în perioada în care s-a aflat la conducerea sistemului feroviar românesc a luat mai multe decizii pentru eficientizarea transportului pe calea ferată. Cea mai notabilă realizare este inaugurarea, pe 4 martie 2009, a trenurilor Henri Coandă Expres, care fac legătura între Gara de Nord și Aeroportul Otopeni. La acea vreme, zilnic circulau 18 pereche de trenuri, din oră în oră, între București Nord și PO Aeroport, de unde călătorii erau preluați cu autobuzele și duși la aerogară.
Din 2015 și până în prezent, Constantin Axinia a fost director general al Sucursalei de Transport Feroviar de Călători Iași. În mai multe rânduri, actualul director general al CFR SA a fost consilier municipal la Primăria Iași. El este, din 2007, cetățean de onoarte al orașului Târgu Neamț, județul Neamț.
75% din șine sunt expirate
Asociația Pro Infrastructură trage un nou semnal de alarmă în ceea ce privește infrastructură feroviară din țară noastră: 75% din sine, 65% din poduri, 50% din terasamente și 90% din catenare au durata de viață expirată și au nevoie urgență de reparații capitale.
Potrivit unei postări de pe pagină de Facebook a asociației, „toată infrastructură feroviară românească este aproape de colaps” și riscăm că, până în 2030 – 2040, să rămânem fără cale ferată.
„Așadar, liniile pot fi periculoase dacă se exploatează la parametri normali și, prin urmare, CFR Infrastructură este nevoită să impună sute de restricții drastice de viteză și tonaj.
Astăzi, avem peste 1.000 km restrictionati și sunt puncte unde trenurile trebuie să încetinească chiar și până la 5 km/h că să nu deraieze!„, scrie Pro Infrastructură.
De altfel, în postare se subliniază riscul ridicat de accidente și este evocat raportul privind deraierea trenului Timișoară-Iași, de anul trecut, care prezintă „o situație dramatică”.
„În ciuda acestor ‘măsuri’, există un risc ridicat de accidente. Acum câteva zile, AGIFER (organismul de investigații feroviare) a publicat un raport final în cazul deraierii trenului IR1765 Timișoară-Iași în gara Dej Călători în septembrie 2017. Documentul prezintă o situație dramatică.
Astfel, trenul care leagă Moldova de Ardeal și Banat a deraiat pe o linie care a fost reparată substanțial ultima oară acum 30 de ani, adică în 1988! Șînă era atât de degradată încât viteză maximă permisă fusese scăzută la 50 km/h de la 100 km/h (viteză constructivă) . Terasamentul era colmatat și acoperit de vegetație făcând imposibilă inspecția traverselor și a prinderilor”, se mai arată în mesajul postat pe Facebook.